Jom Solat Jemaah

Rabu, Disember 21, 2011

Kursus Menyelamat bersama JPAM

Lobai berminat nak share pengalaman lobai menyertai kursus dengan Jab.Pertahanan Awam Selangor (Civil Defense Dept) selama 5 hari di JPAM Selangor (2 hari) dan Nur Lembah Pangsun, Bangi (3 hari).
selain menimba ilmu untuk menjadi anggota penyelamat, lobai dapat muhasabah diri dengan beberapa perkara yang dilalui di sana.



2 HARI DI JPAM SELANGOR

Ular sawa yang ditangkap sehari sebelum kami sampai. ular ni masih garang. lobai baru tahu ular sawa zaman moden ni berbisa. bisa-bisa tu terhasil melalui makanan2 yang dimakan seperti plastik, sampah, botol-botol plastik dll. dan jika ular tu berlingkar maknanya kita selamat dari diserang, tetapi was-was jika ular tu dah mula membentuk spring, maka pandai2 la lari jauh2 sebelum diterkam dan dibelit. dan one more, lobai baru tahu sekali ular tu mematuk, ia akan lemah sangat, jadi kemungkinan utk mematuk kali ke 2 tu adalah agak mustahil.
<><> <><> <><>
Kain gelap dan besar ditutup atas kepala ular supaya ulat tu rasa selamat dan tak takut.

Muka-muka RajaUlar-berlatih cara menangkap ular.


Bilik Kecemasan di Jab.Pertahanan Awam menerima panggilan emergency setiap hari. purata panggilan kecemasan yang diterima tidak kurang 10 panggilan sehari. kadang-kadang hospital juga akan meminta bantuan ambulans drp JPAM. dan dalam 1 juta pemanggil, hanya 10% yang betul2 real punye emergency? yang selebihnya?? ada yg nak minta no.phone la, ada yang nak bergurau-senda la, ada yang boring la, nak mengurat pun ada. adus, ini la masyarakat kita. hal mcm ni pun bole buat main2. kaya benor kredit tak habis2 agak nye. JPAM ni nak tak nak t'paksa jgk melayan krenah org2 tak semengah ni, sbb diorang nak kena pastikan betul2 kecemasan atau tak. ni melibatkan nyawa.
antara kecemasan yang dikendalikan oleh JPAM termasuklah tangkap ular, mangsa lemas, banjir, kebakaran, accident, kucing tersekat atas bumbung rumah, dan segala jenis aktiviti menyelamat.

                                                                  

<>Uncle George rajin melayan kami sehingga t'paksa pusing 360deg. tapi klu soalan 'MANGSA YANG TERCABUT MATA TU BOLEH MASUKKAN SEMULA KE MATA DIA?' hah, kalau soalan camni uncle George akan jawab, 'tanyalah doktor di hospital'....ye tak ye jugak kan.heheh:)
3 HARI DI NUR LEMBAH PANGSUN


Nur Lembah Pangsun
Hari ke 3 dengan menaiki trak JPAM, kami memasuki hutan Nur Lembah Pangsun..makin excited bila kena tidur dlm khemah.
mula2 mmg lobai nak tdo kat khemah, tp skali mlm tu ada ular ditangkap berhampiran khemah jurulatih JPAM, smua pakat kecut perut.

lebih kurang macam ni la ular yang ditangkap tu. kecil kemerahan

walau belerang ( sejenis srbuk utk halang ular mendekati kita) di tabur, tp tetap rs tak selamat. huhu. muka je macho tapi dlm hati ada taman da...takpe lah , nak selamatkan orang ni yang penting kita sendiri kena selamat dulu. ni konsep yg diajar kpd kami.

lebih kurang ni lah khemah-khemah yang didirikan

solat jemaah tetap diutamakan walau berada dalam aktiviti di hutan. semoga dengan solat berjemaah , aktiviti yang dijalankan diberkati Allah.. lobai turun rumah pun dengan niat untuk berdakwah inshaAllah




Selepas kepenatan exercise, kami diajar kawad. mana2 badan beruniform pun memang akan ada kawad untuk memastikan disiplin terjaga, keseragaman dan semangat berpasukan...'KAMU SATU SKUAD, KENA BERSATU JIWA'..ini lah antara kata2 yg jurulatih JPAM pesan kpd kami berkali-kali bila kami asyik lupa je hukuman & perbuatan dlm kawad.





Belajar cara ikatan. naseb baik ada akak2 cun JPAM yang sudi mengajar lobai.
hehehe jgn mare;)




Cara mengikat usungan dengan kemas dan padat pun diajar. menyelamat macam ni penting digunakan dalam hutan atau untuk mengalihkan mangsa dalam jarak yang agak jauh. ikatan perlu ketat dan kukuh supaya mangsa tak jatuh dan senang diusung.
bukan gambar sebenar


tapi kalau di malam ari, bunyi kitorang berdengkur mengalahkan bunyi2 lain. nak wat camane, otai la kata kan;)

Antara aktiviti yang memerlukan keuatan fizikal dan mental ialah menuruni bukit menggunakan tali (Absailing).
ni bukan gambor sbenar.tapi lebih kurang mcm ni la cuma kami menuruni bukit.

Monkeycrawl pula adalah cara-cara menyelamat dalam air.

Monkey crawl- lobai punye dalam kolam, menggunakan life jacket

Pada hari ke-4 kami diminta floating dalam air hampir 20 minit dgn life jacket.lebih kurang cara di bawahlah. ada juga yg fobia air tak brani melakukan aksi ini.

Pada petangnya kami diajar teknik floating dalam air sungai deras menggunakan life jacket. hampir 2.5km jgk le sampai nak cramp kaki, lenguh pinggang den merempuh batu-batu tajam.
kitorang float cam gambor kat bawah ni le cuma lobai tak suka tempat tak adventure jadi lobai rempuh la segala sampah-sarap dan pokok2 buluh dekat-dekat tebing tu. bukan lobai salah teknik drift, tapi sape suh buang sampah merata. sbb tu la kena jaga kebersihan sungai. kesian lobai malang ni kena rempuh sampah-sarap tu tau. kalau korang jaga kebersihan sungai, baru la lobai dapat drift dgn selamat. betui tak?
float dlm air ni rupa2 nya kaki kita memainkan peranan penting menjadi stering ke mane kita nak tuju. tp time datang arus deras tu lobai dah guna teknik cakar harimau, berenang itik, segala jenis action la yg lobai buat.mjur orang tak tengok, lau tak malu jugak.
tapi dlm ati zikir tanpa henti ler..Allah je Maha Melindung.



ni lah antara muka-muka yang kepenatan bercampur gumbire krn b'jaya merentasi cabaran mengharung air deras tadi..Alhamdulillah semua selamat. Semangat Pasukan PBB!!



akhir kalam, lobai berasa gumbire dan bersyukur, selain mendapat pengetahuan dan pengalaman tentang cara-cara menyelamat, semangat ukhuwah berpasukan pun berkobar-kobar disamping menikmati keindahan alam milik Allah.Aktiviti-aktiviti outdoor macam ni penting untuk kita melihat keindahan alam dan bersyukur atas kebesaran Allah..indah nya pokok-pokok, bau dedaun, bunyi cengkerik, deruan air sungai yang mengalir dan udara yang segar dan nyaman.. ALHAMDULILLAH...sama-samalah kita menjaga keindahan alam dan sungai kita. dan sama-samalah kita berbakti untuk masyarakat dan agama inshaAllah.



















































Perkongsian dlm blog ini adalah bersumberkan dari pengalaman hidup sendiri dan ada juga yang di copy paste dari laman sesawang milik kekawan:) jadi utk copy paste dari blog saya boleh ,cuma masukkan link skali ye utk memudahkan proses rujukan inshaAllah. semoga ilmu yang dikongsi memberi manfaat utk kite smua inshaAllah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan