Jom Solat Jemaah

Jumaat, Disember 23, 2011

Makanan yang lobai makan untuk kesihatan

Lobai dulu suke makan nasi beriani kambing kat mamak.kalau dapat makan tiap-tiap hari pun tak apa. pekena pulak dgn teh tarik, memang tak ingat ape dah..tapi berat badan memang tak dapat dikawal lah masa tu.



tapi lobai ni suka melawa, suka pakai smart2, jadi mcm tak kena la klu badan besor nk pakai smart kan. setelah dipikir2 kan, umur pun dah makin meningkat, kolesterol pun dah over the border, nat tak nak, lobai kena jugak turunkan berat badan untuk jaga kesihatan. lagi pun bila badan ringan dan sihat, semua aktiviti senang dilakukan especially beribadah kepada Allah..betul tak ape lobai kata ni?

Workout
Selain jogging, senaman, exercise,badminton dan gym, lobai jaga dan atur cara makan. cara diet lobai berubah 360deg. semua makanan2 tak berkhasiat dan memudaratkan lobai tak sentuh lagi.

pada awal diet dulu lobai kurangkan pengambilan nasi iaitu karbohidrat. lobai menggantikan dgn memakan
~buah-buahan
~air soya
~roti bun





masa ni lobai kurang tahu soya tak berapa digalakkan untuk orang lelaki. tapi bila dah tau tu lobai stop le.
so sekarang lobai lebih senang ambil susu rendah lemak HL, yogurt atau air mineral je.



Dari Vsoy kepada SUSU


Info tentang SUSU:-
SUSU adalah sejenis makanan yang kaya dengan nutrien dan dipenuhi sumber vitamin serta mineral baik seperti vitamin A, kumpulan vitamin B (riboflavin, niasin, vitamin B6 dan vitamin B12 ), magnesium, fosforus, zink dan kalsium.Dianggarkan bermula tahun 9000 sebelum Masihi lagi, manusia mula meminum susu bagi menjaga kesihatan tubuh badan.Manfaat ini boleh diperoleh secara terus dengan meminum susu ataupun mengambil produk tenusu seperti keju, mentega susu, dadih, minyak sapi, aiskrim dan pelbagai lagi

Lobai ambil YOGURT jugak untuk pelbagai kebaikan pada badan


Info tentang yogurt:-
Yogurt adalah produk Susu bacterially ditapai. Kaya protein, kalsium, pyridoxine, riboflavin, dan cobalamine.penyelidik telah mendapati bahawa mengambil 100 hingga 200 gm yogurt (terutamanya yang rendah lemak) setiap hari bukan sahaja merendahkan LDL (buruk) kolesterol tetapi juga menimbulkan HDL (baik) kolesterol. Ia lebih ketara mengurangkan tahap sebatian sulfida yang berkaitan dengan nafas berbau.

Dari air manis lobai ubah kepada PLAIN WATER:-untuk  elok untuk kesihatan, air diminum 1/2 atau 1jam selepas makan.

Info tentang AIR:-
Air adalah unsur penting dalam badan. Badan lelaki membabitkan 65 peratus air dan 55 peratus bagi wanita. Air bertindak sebagai pelarut, penyejuk, pelincir dan agen pengangkut nutrien ke seluruh badan.Kandungan air dalam badan setiap orang adalah berbeza mengikut kandungan lemak masing-masing. Secara umumnya, jumlah peratusan air dalam badan orang yang tidak banyak lemak adalah lebih tinggi. Kira-kira 70 peratus berat otak, 75 peratus berat jantung, 90 peratus berat paru-paru dan 82 peratus kandungan darah membabitkan air.Mereka yang bercita-cita mengurangkan berat badan juga digalakkan minum banyak air. Kekurangan air merendahkan kadar metabolisma dan badan tidak boleh memecah dan menggunakan lemak dengan berkesan. Akibatnya, proses menurunkan berat badan menjadi lebih sukar.Tanpa air yang cukup juga, nutrien daripada makanan tidak dapat diagihkan dengan baik dan menyebabkan lebih banyak lemak terkumpul dalam badan. Bentuk dan saiz otot turut berubah. Paling malang, jika kekurangan air meningkatkan paras bahan toksik hingga membahayakan nyawa.


Teh tarik favourite plak lobai change to KOPI 'O'
Info tentang KOPI:-
Kita diajar dalam sains bahawa kopi tidak bagus untuk kesihatan. Namun sebenarnya kopi adalah antara minuman kegemaran Nabi kita selain susu dan madu. Cuba tengok Yahudi, mereka minum kopi, Starbuck. Profesor di UK yang Yahudi semua ada segelas kopi di tangan mereka.


kalau dulu breakfast dengan roti canai, sekarang makan OAT
Info tentang OAT:-
Oat mengandungi serat larut yang secara aktif menyerap dan membantu menghapuskan kolesterol berlebihan yang boleh menyumbat arteri anda dan menyebabkan penyakit jantung.
Pengambilan oat membantu menurunkan tahap kolestrol dan akhirnya menjadikan jantung lebih sihat
dan selalu juga ambil PISANG untuk tenaga.
Info tentang pisang:-
Menurut Persatuan Pisang Antarabangsa, pula pisang mengandungi magnesium, fosforus, iodine, kuprum, vitamin B1, B2, B6 & C, niasin, dan folat. Penyelidikan yang dijalankan membuktikan dua biji pisang boleh membekalkan tenaga untuk kita melakukan kerja atau senaman berat selama 90 minit. Seribu satu khasiat pisang kurniaan Allah kepada manusia. Tidak hairanlah pisang amat popular di kalangan atlet kerana ia membekalkan tenaga yang cukup ketika mereka beraksi dalam apa saja pertandingan sukan.

Selain buah-buahan, lobai juga mula berjinak-jinak dengan sayur-sayuran terutama sayuran hijau dan ulam-ulaman

Info tentang BUAH&SAYUR:-
Sayur-sayuran dan buah-buahan memang telah lama diketahui dari segi khasiatnya kerana kandungan nutrition seperti vitamin, mineral, lemak, protein dan karbohidrat. Pengamal sayur-sayuran dan buah-buahan telah dikenali pasti hidup lebih sihat berbanding mereka yang makan jenis makanan yang lain.
Jika dahulu sayur-sayuran dan buah-buahan hanya menjadi santapan ruji penghuni-penghuni kuil, tetapi kini kebanyakan negara maju seperti Britain, Amerika Syarikat dan Jepun turut menjadikannya sebagai menu utama mereka. Ini kerana, mereka telah mengenal pasti bahawa dengan mengamalkan makan makanan seperti ini dapat meningkatkan kualiti hidup. Pengamalan buah-buahan dan sayur berjaya mengatasi masalah seperti kancer, penyakit hati, kencing manis serta darah tinggi.


 KURMA juga lobai amalkan inshaAllah..sebab seisi rumah lobai didik untuk rajin berpuasa Isnin Khamis.
Kurma Ajwa-Kurma Nabi


Info tentang KURMA:-
Kurma diangkat tinggi oleh Rasulullah saw kerana mempunyai nilai kandungan makanan yang tinggi. Kandungan protein di dalam kurma lebih kurang 1.8 hingga 2.0 peratus, serat 2.0 hingga 4.0 peratus manakala kandungan gulanya 50 hingga 57 peratus glukosa. Ini menunjukkan kandungan gula di dalamnya telah ditukar secara semulajadi. Bermakna apabila kita memakan kurma, tenaga yang diserap tubuh adalah serta-merta. Sebaliknya gula di dalam kebanyakan buah-buahan dikenali sebagai fraktosa dan gula tebu atau gula pasir yang biasa mengandungi sukrosa tidak boleh menyerap terus dalam tubuh. Ia terpaksa dipecahkan dahulu oleh enzim sebelum bertukar menjadi glukosa lalu diserap tubuh sebagai tenaga.

Disunatkan berbuka dengan kurma kerana orang yang berpuasa tidak makan selama 12 jam. Kurma menyumbang tenaga serta-merta kepada si pemakan dan ini memudahkan seseorang beribadat dan menunaikan sembahyang maghrib atau tarawih. Apabila tubuh berasa segar dan bertenaga ia menghalang kita makan berlebihan atau mengikut nafsu. Kadangkala waktu berbuka kita makan terlalu banyak, tetapi masih letih dan tidak bertenaga. Sebabnya makanan yang diambil kebanyakan mengandungi karbohidrat, tanpa tenaga serta-merta menjadi penyebab selesai makan, mata pun mengantuk.



MADU juga elok untuk kesihatan sekeluarga disamping mendapat pahala sunnah:-

Info tentang MADU:-
Dalam ayat ini secara jelas disebutkan bahawa madu adalah ubat atau penawar yang dapat menyembuhkan pelbagai penyakit yang dihadapi oleh manusia. Madu dari sudut saintifiknya mengandungi glukosa dan fruktosa serta sejumlah mineral seperti magnesium, kalium, potasium, sodium, klorin, sulfur, besi dan fosfat. Madu juga mengandungi vitamin B1, B2, C, B6 dan B3 yang komposisinya berubah-ubah sesuai dengan kualiti madu bunga dan serbuk sari yang dikonsumsikan oleh lebah. Di samping itu, dalam madu juga terdapat tembaga, yodium dan seng dalam jumlah yang kecil, juga beberapa jenis hormon.
Antara penemuan saintifik tentang khasiat madu dapat disimpulkan seperti dibawah:
1. Kaya bahan anti oksidan yang menghalang free radicals daripada bertindak ke atas sel-sel yang boleh menyebabkan kanser (BBC, University of Zagreb, Croatia);
2. Antara sumber tenaga asli bagi tubuh yang terbaik e.g. Meningkatkan kekuatan otot dan stamina badan (British Honey Importers and Packers Association)
3. Pembunuh kuman daripada jenis bacteria, fungus dan protozoa (University of Waikato, New Zealand);
4. Mampu menyembuh ulser dan luka dengan lebih cepat dan berkesan (University of Waikato, New Zealand);
5. Boleh merawat penyakit mata (Fotidar MR, Fotidar SN);
6. Mampu menjadi antibiotic yang lebih berkesan (University of Cardiff, Wales).


OLIVE OIL atau MINYAK ZAITUN juga lobai usahakan untuk kesihatan:-

Info tentang MINYAK ZAITUN:-
Buah Zaitun merupakan buah yang disebut di dalam Al-Quran.Daripada daunnya hinggalah buahnya,mempunyai khasiatnya tersendiri. Minyak zaitun mengandungi sejenis lemak yang dikenali sebagai asid lemak monotaktepu (monounsaturated fatty asids) MUFAs. MUFAs ini dikategorikan sebagai lemak sihat. Sekiranya dalam diet seharian kita mengandungi lemak tidak tepu seperti MUFAs dan lemak politaktepu (PUFAs) berbanding lemak tepu dan lemak trans, kita boleh mendapat kebaikan untuk kesihatan kita.
MUFAs dan PUFAs boleh mengurangkan risiko mendapat penyakit jantung. Menariknya lagi, MUFAs ini boleh merendahkan kadar kolesterol dalam badan dan tahap kolesterol lipoprotein berketumpatan rendah. Di samping itu, MUFAs turut membantu menormalkan pembekuan darah. Beberapa kajian juga mendapati MUFAs juga berguna untuk mengawal tahap insulin dan gula dalam darah yang mana membantu sekiranya kita mempunyai diabetes jenis 2.
Selain itu, minyak zaitun ini turut terkenal sebagai pelembap semulajadi. Ia dapat membantu melindungi kulit kering dan berguna kepada mereka yang mempunyai psoriasis atau eczema. Walau bagaimanapun, harus diingat bahawa minyak zaitun ini mempunyai kalori yang tinggi. Jadi, kita perlulah mengambilnya secara bersederhana. Perkara lain yang perlu diberi perhatian ialah penjagaan minyak zaitun ini. Hal ini kerana, sekiranya terdedah kepada cahaya, haba dan udara,kemungkinan nutrien dan rasanya akan terjejas.


Habbatus-sauda pun tak ditinggalkan:-

Info tentang SAUDA:-
Mengandungi lebih drp 67 kandungan bahan aktif di dalamnya. Bahan-bahan ini dapat membantu menyembuhkan beberapa penyakit yang sering dihadapi oleh manusia. Hsauda ini ialah satu supplement/ubat yg membetulkan perjalanan sistem tubuh seseorang individu itu. Ianya akan membersihkan darah dan menjadikan individu itu lebih bertenaga dan sihat .

Kalau kepingin untuk makan sedap skit, lobai biasanya akan cari AYAM GRILL/ROASTED.
kat Kenny Roger pun boleh, kat Restoran Arab pun boleh.



untuk mengurangkan kolesterol pula lobai amalkan makan BAWANG PUTIH/ GARLIC:-
Info tentang GARLIC:-
Bawang putih atau garlic dalam bahasa Inggerisnya memang amat popular di kalangan mereka-mereka yang mengamalkan perubatan tradisional. (Nama saintifik Allium satvium). Sering disebut sebagai ubat tradisional yang menakjubkan yang dapat menyelesaikan banyak masalah perubatan sejak zaman berzaman. Selain dapat mengurangkan kolesterol, ia mampu memerangi bakteria, melawan parasit usus dan berjenis-jenis virus. Khasiat tempatan bawang putih memanglah banyak, diantaranya, ( kesan perubatan bawang putih maksima sekiranya diambil secaramentah atau dihancurkan tanpa dimasak- yang mentah mempunyai kesan antibiotik yang kuat)
a) penawar sengatan -
b) penawar sakit kepala
c) penawar batuk dan lelah
d) penawar cacing kerawit
e) penawar kembung perut
f) penawar mulut busuk
g) penawar luka kecil
h) penawar buasir
i) penawar saki otot
j) penawar sakit kerongkong
k) penawar sakit gigi
l) penawar bisul 
m) penawar payu dara yang sakit
m) penawar selsema



Ini lah semua list-list makanan yang lobai amalkan untuk sihat. cuma yang paling penting lobai nak highlight kat sini especially bagi kaum Adam, kena berhenti merokok untuk hidup sihat. kalau jogging banyak mana pun, makan sikit mana pun tapi kalau tak boleh buang tabiat merokok, kita takkan berjaya untuk hidup sihat. jadi sama-sama lah kita pakat berusaha dan bermuhasabah inshaAllah.



ALLAH YANG BAGI MANFAAT...DAN ALLAH JUGA BAGI MUDARAT/UJIAN..BILA SIHAT, KITA MUDAH UNTUK BERAMAL INSHAALLAH....

Perkongsian dlm blog ini adalah bersumberkan dari pengalaman hidup sendiri dan ada juga yang di copy paste dari laman sesawang milik kekawan:) jadi utk copy paste dari blog saya boleh ,cuma masukkan link skali ye utk memudahkan proses rujukan inshaAllah. semoga ilmu yang dikongsi memberi manfaat utk kite smua inshaAllah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan