Jom Solat Jemaah

Selasa, Januari 03, 2012

Tips Awet Muda dari lobai :- BERSANGKA BAIKLAH SELALU


Percaya tak lobai kata , jika kita rajin sapa orang dengan salam, tak berkira hadiahkan senyuman pada orang dan selalu menyenangi semua orang terutama sesama saudara Islam, ANDA AKAN SENTIASA AWET MUDA DAN CERIA, ANDA AKAN DISENANGI RAMAI ORANG DAN YANG PALING PENTING, ANDA AKAN DAPAT RASA ALLAH DEKAT JE DENGAN ANDA.rahmat melimpah-ruah datang tanpa anda sedar pun..Subhanallah!!


1)Jatuh ke ego jika menerima teguran dan kritikan?

Kalau ada orang tegur kesilapan kita, terimalah dengan hati terbuka. terutama melibatkan pasal agama,ibadah atau hukum-hakam Islam. contohnya kita dah bertahun-tahun melabur dalam ASB, untung pun memang masyuk lah! tapi tibe2 kecoh riuh pasal ASB ni haram. punye la melenting kita! sape berani kata aku makan duit haram ni hah?? riuh satu kampung kita canang semata-mata nak tegakkan pendirian. walhal hati kecil kita sendiri dah mula cuak. tapi dek kedangkalan dan kecetekan ilmu di dada, kita ketepikan teguran dari ulama-ulama dan pakar-pakar dalam bidang hukum-hakam Islam.
udah-udah ler tu...kalau hati kecik pun dah mula cuak tu maknanya ada la something wrong somewhere le. tak payah la lagi tegakkan benang yang basah..kalau tak percaya mulut kekawan, refer sendiri kat sumber yang sahih spt ustaz ustazah. jangan sbb beberapa % je untung yg kita dapat, merana kena bakor kat akhirat. kite bakor kite bakor je..hehehe


2)  Bersangka baik lah dengan peraturan dan undang-undang.

Hmmm..ni satu lagi masalah masyarakat kita. susah sangat nak ikut peraturan dan undang2. undang2 yg manusia buat pun selalu langgor, undang2 Allah forsure rempuh je! upss..dah mare ke. bersangka baik dgn lobai yo. habis bace nnt nak marah ke nak meradang ke lobai da tak halang

baru-baru ni dikuatkuasakan pemakaian tali pinggang pada seat kereta belakang. camano nak buat ni adik kakak oi. driver pun tak penah pakai seat, mcamane nak suh anak2 kat belakang pakai seat? tak buat kang kena saman!

hmm..kan da jadi masalah! tu la masa amik lesen dulu tak nak hapai betui2 kitab yg diberi, dah bertahun bwk kete ni baru la pening kpala nak follow undang2. Alhamdulillah wlu lobai ni bukan polis bukan lawyer bukan juga penggubal undang2 negara, tapi lobai dah kerah sape2 je naik kete lobai,,WAJIB PAKAI SEAT BELT TAK KIRA LA DUK SEAT DEPAN KE BELAKANG! huhh! ingat klu accident,punggung tu melekat je ke kat seat klu hang tak ikat badan hang kemas2 ?lepas tu lobai jgk kena bertanggungjawab!!

buat apa nak marah nak geram tak tentu pasal. dah tahu undang2 tu untuk dipatuhi,takyah le kecoh2. manyak benda lain lagi nak pikir la.undang2 tak digubal klu bukan utk keselamatan kita. kecuali la undang2 yg melanggar syariat Islam. ha yg ni hangpa tak bangkang plak, duk senyap je plak. apsai, masyuk kat poket hangpa ka? ups, laser lagi..sory sory;)


3) Bersangka baik lah dengan pasangan dan anak2 juge!



laki baru je dapat message dari awek. kita pun dah macam kena rasuk. smua kerja rumah terbengkalai. makan pakai anak tak terurus. meraung2 mintak talak. mintak la mintak! kalau kena talak kang nyesal tak suda. padahal tak tahu ape hujung pangkal cerita pun lagi. cepat syak wasangka. kan bagus klu sabar je dulu..ada masa yang tenang, bincang elok2 dgn suami apa dia nak sape orang tu. awek baru ke , kawan sekerja ke.

orang laki ni tak suka pempuan menggelabah. klu kita ni dapat terima dengan tenang dan relak, baru la laki tak menyorok buat ape pun. yang tetibe dorang kawin kat Thailand ni sbb takut bini amuk la. klu bini baik dan solehah, laki nak kawin lagi satu pun dia akan tunggu izin kita dulu.
so kita sebagai makhluk yang lemah, minta la pertolongan dari Allah. banyakkan berdoa agar diberi jalan yang terbaik. sebab Allah Yang Maha Kuasa. Dia je Tahu apa yg Terbaik utk hamba2 Nya. ganjarannya bukan di dunia tapi di akhirat inshaAllah.



Anak2 buat salah sikit je tapi kita punye bebelan, habis haiwan2 dalam utan pun berkait. sampai tersedak2 gajah, rimau, monyet kat utan kita asyik sebut nama diorang je. anak2 buat salah, tengok dulu hukuman dan pengajaran level mana patut kita beri. dan bagitau elok2 apa kesalahannya, apa patut dia buat. bukan salah anak kita dilahirkan dalam zaman moden serba canggih ni. mereka celik mata je dah kenal internet dah kenal galaxy tab dah kenal i phone. tambah2 pula kawan2 merokok, bawa motor, merempit, main pempuan, ponteng sekolah. dadah zaman sekarang tak sama dgn drug masa kita muda2 dulu. drug skrg terus makan otak! so, kita sebagai ibu bapa, kena jaga amanah elok2. kena bagitau apa betul apa salah. kalau perlu, marahlah, tapi biar yang mendidik, bukan marah mengikut ego dan nafsu kita je..dan jangan lupe doa pada Allah minta dilembutkan hati anak2 utk dengar nasihat kita..inshaALLAH ALLAH PERMUDAH!


4) Bersangka baik lah dgn saudara sesama Islam terutamanya

Ada anak jiran yg berhenti sekolah sbb nak masuk sek.tahfiz, buat ape kita pulak yg susah duk tak puas hati nye. ada org tu ganggu periuk nasi kita ke? dia dah buat plan utk long term la tu. bukan di hari tua je malah untuk hari akhirat nye. sorang anak dlm keluarga masuk tahfiz, memelihara ayat-ayat Allah, seluruh ahli keluarga inshaAllah mudah untuk masuk syurga.
walau berbeza aliran dan fahaman sekali pun, jangan jadikan seorang pun sebagai musuh dan jangan berdendam. hidup dipenuhi musuh dan selalu berburuk sangka ni adalah hidup yg merugikan, muka masam, hati asyik marah, last2 orang tu takde ape, kita plak yg sakit jantung. mana tak nye, asyik pikir buruk je pasal org. padahal kita sendiri bukan betul sgt pun.

cube buat cam lobai bgtau ni yo...CUKUP-CUKUP LA DUK SCAN HATI ORANG. UDAH2 LER DUK PIKIR APE ORANG TU PIKIR..SUDAH2 LE DUK MENGUMPAT MENGATA ORANG. WAT BODO JE. JUMPE, BAGI SALAM ,SENYUM. TAK PAYAH NAK PIKIR DALAM2, MENYERABUTKAN OTAK JE!!



Ni sedikit petikan  tentang Islam amat menggalakkan bersangka baik ye:-



Nabi s.a.w sendiri juga pernah terkena sangka buruk seorang lelaki sebagaimana dicatatkan dalam hadis sohih berikut :-
قال فَقَامَ رَجُلٌ غَائِرُ الْعَيْنَيْنِ مُشْرِفُ الْوَجْنَتَيْنِ نَاشِزُ الْجَبْهَةِ كَثُّ اللِّحْيَةِ مَحْلُوقُ الرَّأْسِ مُشَمَّرُ الْإِزَارِ فقال يا رَسُولَ اللَّهِ اتَّقِ اللَّهَ قال وَيْلَكَ أو لست أَحَقَّ أَهْلِ الأرض أَنْ يَتَّقِيَ اللَّهَ قال ثُمَّ وَلَّى الرَّجُلُ قال خَالِدُ بن الْوَلِيدِ يا رَسُولَ اللَّهِ ألا أَضْرِبُ عُنُقَهُ قال لَا لَعَلَّهُ أَنْ يَكُونَ يُصَلِّي فقال خَالِدٌ وَكَمْ من مُصَلٍّ يقول بِلِسَانِهِ ما ليس في قَلْبِهِ قال رسول اللَّهِ إني لم أُومَرْ أَنْ أَنْقُبَ قُلُوبِ الناس ولا أَشُقَّ بُطُونَهُمْ
Ertinya : Berdiri seorang lelaki yang matanya ke dalam, lebat janggutnya, kepalanya tercukur lalu berkata :
"Wahai Rasulullah bersikap takutlah kepada Allah" ( Sebagai tanda tidak puas hati terhadap pembahagian yang dilakukan oleh Nabi),
Baginda menjawab : "Bukankah aku sepatutnya ( sebagai Rasulullah ) orang yang paling takut kepada Allah."
Lelaki itu terus beredar dan Khalid Ibn Walid berkata
"Adakah perlu aku memenggal kepalanya (kerana tidak taat kepada pembahagian yang dilakukan oleh Nabi dan seolah-olah telah murtad) :
Baginda menjawab : "Tidak, mungkin ia orang yang masih menunaikan solat".
Khalid berkata : "Berapa ramaikah yang menunaikan solat dan lidahnya berkata seusatu yangtidak sama dengan apa yang di dalam hatinya (merujuk kepada orang munafiq)"
Baginda membalas :-
إني لم أُومَرْ أَنْ أَنْقُبَ قُلُوبِ الناس ولا أَشُقَّ بُطُونَهُمْ
Ertinya : "Aku tidak diperintahkan untuk meninjau hati manusia (menjangkakan niat manusia lain) dan mengorek perut mereka" ( Riwayat Al-Bukhari, no 4094, 4/1581 : Muslim, 2/742 )
Imam An-Nawawi dan Ibn Hajar mentafsirkan kata-kata baginda ini sebagai :-
إنما أمرت أن آخذ بظواهر أمورهم والله يتولى السرائر
Ertinya : Aku hanya diperintahkan untuk mengambil kira luaran urusan mereka sahaja manakala niat dan apa yang terselindung adalah urusannya dengan Allah) (Syarah Sohih Muslim, 7/163; Fath Al-Bari, 8/69 )

KESIMPULANNYA
Akhirnya, jauhilah sangka buruk yang sebahagiannya membawa dosa. Dahulukan sangka baik di kalangan umat Islam selaras dengan arahan Allah.
لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَيْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْكٌ مُّبِينٌ
Ertinya : Mengapa di waktu kamu mendengar berita bohong itu orang-orang mukminin dan mukminat tidak bersangka baik terhadap diri mereka sendiri, dan (mengapa tidak) berkata: ""Ini adalah suatu berita bohong yang nyata. ( An-Nur : 12 )



 5) Akhir sekali, bersangka baiklah dengan ALLAH..TUAN KITA, PEMILIK MUTLAK KITA!

Keyakinan dengan Allah ni wajib 100%..kalau 99% yakin 1% tak yakin, HARAM! :- kata-kata Ustaz Azhar Idrus.

jadi, bersangka baik dengan Allah pun wajib 100% jugak la. kalau 1% kita cuak dengan Allah, Nauzubillah..cepat2 mintak ampun..nanti lari akidah.


bila ada ujian dan masalah, kena yakin Allah akan bantu kita. malah Dia takkan bebankan kita dgn bebanan yang tak mampu kita tanggung. jangan selaki-kali putus asa dari rahmat ALLAH..kerana mukmin yang berjaya adalah mukmin yang sabar dan tahan dengan ujian. dia tak putus-putus mengharapkan kasih Allah tak kira masa susah atau senang. InshaAllah...





Setakat ni saja lah yang dapat lobai share utk hari ni..kalau ada ape2 yg tersalah tu dari kelemahan dan khilaf lobai sendiri. yang mana bermanfaat tu sama-sama kita amalkan. semoga keberkatan ke seluruh alam inshaAllah..

















Perkongsian dlm blog ini adalah bersumberkan dari pengalaman hidup sendiri dan ada juga yang di copy paste dari laman sesawang milik kekawan:) jadi utk copy paste dari blog saya boleh ,cuma masukkan link skali ye utk memudahkan proses rujukan inshaAllah. semoga ilmu yang dikongsi memberi manfaat utk kite smua inshaAllah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan