Jom Solat Jemaah

Khamis, November 10, 2011

Anakku Permata Hatiku

sbelum berceloteh panjang, lobai nk mtk maaf lame tak update blog. lobai brehat lame, terseliuh urat pinggang masa main gym.kifarah dosa la tu.

kali ni nak share my real story how i treat my children. yg mana betui hampa amik, yg mana salah mcm biasa la tinggai je dlm blog lobai ni yo.

dan sesambil kita duk didik anak tu, jangan lupa diri sendiri pun kena amal jugak yo. pastu salahkan ibu ketam padahal kita sendiri yg senget. betui tak

1) Ikhlas kan diri kerana anak ni AMANAH Allah...

sbelum pi jauh, lobai nak ingatkan diri lobai sendiri dan rakan taulan smua, anak ni bukan hakmilih tapi amanah drp Allah.maknanya kita tolong jaga bagi makan bagi duit bagi agama dan penuhi keperluan anak2 ikut syariah, tp dalam masa sama jangan harap apa2 balasan, jgn expect diorang akan balas jasa kita. sebab diorang tak mampun nak balas jasa mak ayah ni. diorang takkan dpt bayar smula duit2 harta2 dan pengorbanan kita kat diorang. jaga je anak2, didik je mereka mengenal Allah,, yang lain serah kat Allah. jangan juga harap diorang akan jadi apa yg kita bentuk dari kecik, kadang2 kita dah bagi yg terbaek dari ladang utk anak2 supaya mereka m'jadi 'orang', tapi jgn duk putus asa / kecewa klu diorang jadi antu tak jadi orang..Nauzubillah!

2) Bagi agama kat anak2 sejak dari kecil

didik anak2 mengenal Allah& Rasul sejak dari kecil lagi. ajar diorang cara solat, cara tutup aurat, doa-doa harian, mengaji Qur'an, zikir, asma Ul-Husna, semayang berjemaah tak kira di rumah/masjid, dengar ceramah agama, dan mcm2 lagi lah. inshaAllah ini je bekalan yang berguna utk diorang bila kita dah takde nanti.

p/s: bonus lagi klu ada mak ayah yg tahu buat Taalim ..iaitu berkumpul skejap dan baca kitab Fadhilat Amal. biasa nya bini lobai akan bantu lobai buat taalim lah klu lobai pi jemaah kat masjid. inshaAllah anak2 akan lembut hati bila tiap2 hari kita citer kebesaran Allah.

klu yang nak anta anak2 jadi hafiz/hafizah Subhanallah, rahmat besar bagi seluruh isi rumah tu. tapi jangan paksa le..kena banyakkan doa juga supaya Allah permudah.


3) Settle kan hutang anak2

kita berhutang ke dgn anak2? bukan hutang duit tu maksud lobai, tp hutang amanah iaitu akikah, klu ada duit lebih tu buat juga korban. jangan lupa khatankan anak2 lelaki pulak ye. smua ni penting tau jangan duk tangguh2!



4) Sumber makanan yang halal

kenapa la anak2 kita susah dengar cakap, degil, buruk perangai, nakal? check smula sumber makanan yang kita bagi kat anak2 kita dari diorang kecik sampai la skarang. kena ingat , makanan akan jadi darah daging. makanan yang haram lah punca diorang jadi antu tak jadi orang. haram tu bukan maknanya arak& babi je, tp termasuklah duit2 yang kita dapat mcm hasil riba, curi, rasuah dll. klu rasa dah bagi anak2 makan dari hasil yg haram, cepat2 STOP ok! yang dah terlepas tu banyakkan berdoa supaya Allah ampun.

makanan yg digalakkan utk anak2: madu, kismis, air zamzam, kurma dan seboleh2 nya masakan dari rumah especially air tangan ibu nya bukan maid nya. masakan ibu yang disulam pula dgn selawat & zikir itu lah keberkatan yang kita tak nampak. anak2 akan lebih sayang pada mak ayah inshaAllah


5) Didik anak2 utk menjaga akhlak

-dari kecil asingkan tempat tidur/bilik anak2 lelaki& perempuan. ni amat penting. jgn terkejut klu lobai ckp org Islam kita banyak terlibat kes sumbang mahram, zina antara abang dgn adik pmpuan nya sendiri.
- ajar juga anak perempuan bertudung dan tutup aurat dari kecil. klu boleh pakai baju kurung/jubah lagi bagus. yg lelaki pula amal kan pakai kopiah, long sleeve shirt & suar panjang. wlu masa bersukan atau dlm rumah pun, jangan bagi diorang seksi meksi sgt. bila dari kecik kita ajar mcm ni inshaAllah sampai besar pun diorang akan malu utk buka aurat sesuka ati.
-menghormati orang tua, saudara mara, sahabat handai, jiran2, sesama Islam dan juga bukan Islam pun dikira menjaga akhlak juga. jadi pandai2 le korang didik anak korang yo.



6) Quality time for family

ramai antara kita anak2 makin ramai maka kita pun makin sibuk nak cari duit utk sara keluarga, last2 tak sedar yg anak2 tak cukup kasih sayang. Allah takkan bagi kita smua benda. hampa nak keluarga ke nak kerjaya? pilih antara satu je.

lobai pilih keluarga, pilih utk jaga quality time bersama anak2 lobai, sbb lobai sayang kan diorang kerana Allah. so tak pa duit poket lobai nipis je pun asalkan hati anak2 lobai bahagia inshaAllah.

klu ada duit skit2 skali skala tu bole le bawa diorang tengok wayang ke pekena pizza ke pi jalan umah opah ke. jgn kedekut plak. klu xde duit takpa, duk umah diam2 main tudung botol, mtk bini masak sedap skit utk makan ramai2. jimat kan? too many ways to follow, it's your believe. klu rasa tak mampu nak korbankan overtime sabtu ahad utk kuarge, maka terpulanglah, kuarga hampa jgk. tp ingat, klu dari kecik kita didik anak2 mewah dgn duit, maka anak2 dunia yg kita dpt bukan anak2 akhirat.


7) Wrong is still wrong in what way it is

kalau salah, tetap salah jgn buat2 kata betui utk jaga hati anak2. betul lobai tahu korang syg anak2 tapi kena jadi realistik jgn hidup atas angin. jangan sedapkan hati dgn berkata , tak apa anak aku masih kecil, dah besar nanti baru ajar dia apa betul apa salah. salah tu!kadang2 anak2 kita bergaduh dgn anak jiran pun kita pi marah anak orang, padahal anak kita yg cari pasai.
jangan salahkan anak2 plak bila dah dewasa nanti diorang tak jadi mcm apa yg hampa harapkan. sbb dari kecik diorang tak dididik utk merasa salah. tapi dengan syarat, bagitau reason kenapa benda tu salah. jangan hukum tanpa sebab yo.

tapi bila anak2 kita buat benda betul, puji le sikit..asbab pujian tu makin bersungguh anak2 nak jadi orang baik. inshaAllah



8) Anak2 derhaka ke atau ibu bapa derhaka?

confuse eh? jangan pelik dgn words IBU BAPA DERHAKA. so, sbelum anak2 derhaka kat kita, baik kita jgn derhaka kat anak2 yo.

cth nya klu kita taknak anak isap rokok, kita sendiri pun kena berhenti merokok lah. ni experience lobai yo, sbelum lobai betul2 brenti merokok dulu, lobai adalah perokok tegar. tp sampai skrg sorang anak pun tak tahu lobai ni merokok. sbb lobai meyorok tiap kali nk merokok.

lobai tak penah tak pakai baju depan anak2. supaya anak2 tahu adab berpakaian.

lobai pi jemaah kat masjid, supaya anak2 pun ikut ke masjid inshaAllah.

lobai dgn org umah lobai tak bermanje lebih2 depan anak2, supaya anak2 pun tahu erti 'malu'.

dan bnyak lagi le klu nak di list kan. niat nya bukan nak riak tp utk peringatan lobai sendiri juga.


9) Jadilah kawan yang setia utk anak2

pecaya lah, tak ada anak yg tak nak dibelai oleh mak ayah nye...jadi kita sbg orang tua ni kena jadi peneman mereka semasa susah/senang. jangan sampai kawan2,pakwe atau makwe diorang yg amik alih tempat kita di hati diorang. sbb once diorang rasa kosong tanpa mak ayah, diorang akan cari peneman lain utk ganti kan kita. bagi lah masa sesibuk mana pun korang. cium lah pipi diorang. peluklah anak2 selalu.message/call lah anak2 kita selalu. buang ego kita klu ada selisih faham. JANGAN TAKLUK DIORANG, TAPI FAHAMI LAH DIORANG, NEGO LAH DENGAN DIORANG. so kita lah penawar suka duka anak2 selain Allah inshaAllah. jadi lah kawan baik anak2 kita.

akhir kalam, lobai doakan semoga kita smua para ibu bapa mendapat anak2 yg soleh dan solehah. sbb doa anak soleh dan solehah ni lah antara tiket utk ke syurga suatu hari nanti inshaAllah.



10) 10 pesanan Luqman Al-Hakim pada anaknya..
Dan (ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, di waktu ia memberi pelajaran kepadanya:
“Hai anakku, janganlah kamu mempersekutukan Allah, sesungguhnya mempersekutukan (Allah) adalah benar-benar kezaliman yang besar.” QS. 31:13
Tiada kata seindah doa dan nasihat yang berguna, Lukmanul Hakim adalah seorang hamba pilihan Allah, yang dianugerahi banyak hikmah dan rahsia kehidupan. Pada anaknya Lukmanul Hakim memberi nasihat, yang sarat makna dan rahsia kehidupan, semuga jadi pegangan.
1. Wahai Anakku yang ku sayangi…
Ketahuilah sesungguhnya dunia ini bagaikan lautan yang dalam, banyak manusia yang karam di dalamnya. Bila engkau ingin selamat, layarilah lautan itu dengan sampan yang bernama taqwa, isinya iman dan layarnya adalah tawakkal kepada Allah SWT.
2. Wahai anakku yang ku sayangi…
Sesungguhnya orang-orang yang selalu menyediakan dirinya untuk menerima nasihat, maka dirinya akan mendapat perjuangan dari Allah. Orang yang insaf dan sedar telah menerima kemuliaaan dari Allah.
3. Wahai anakku yang ku sayangi…
Orang yang merasa dirinya hina dan rendah diri dalam beribadah dan taat kepada Allah, maka dia bertawadhu’ kepadaNya. Dia akan lebih taat kepada Allah dan selalu berusaha menghindari maksiat.
4. Wahai anakku yang ku sayangi…
Seandainya orang tuamu marah kepadamu (kerana kesalahanmu) maka marahnya orang tuamu itu adalah bagaikan pupuk bagi tanaman.
5. Wahai anakku yang ku sayangi…
Jauhkanlah dirimu dari berhutang kerana sesungguhnya berhutang itu boleh menjadikan dirimu hina di waktu siang dan gelisah di waktu malam.
6. Wahai anakku yang ku sayangi…
Selalu berharap kepada Allah tentang segala sesuatu yang menyebabkan dirimu tidak derhaka kepada Allah. Takutlah kepadaNya dengan sebenar takut, tentulah engkau akan terlepas sifat putus asa dari rahmat Allah SWT
7. Wahai anakku yang ku sayangi…
Seorang pendusta akan lekas hilang air mukanya kerana tidak dipercayai orang dan seseorang yang telah rosak akhlaknya akan senantiasa melamunkan perkara yang tidak benar, ketahuilah memindahkan batu besar dari tempatnya semula itu lebih mudah dari mengembalikan nama baik atau kehormatan.
8. Wahai anakku yang ku sayangi…
Engkau telah merasakan betapa berat memindahkan batu itu dan besi yang amat berat tetapi akan berat lagi dari semua itu, adalah apabila kamu mempunyai jiran tetangga yang jahat.
9. Wahai anakku yang ku sayangi…
Janganlah sekali-kali engkau mengirimkan seseorang yang bodoh menjadi utusan. Jika tidak ada orang yang cerdas dan pintar, sebaiknya dirimu sendiri yang menjadi utusan.
10. Wahai anakku yang ku sayangi…
Makanlah makanan bersama orang-orang yang bertakwa dan musyawarahkanlah urusanmu dengan para alim ulama dengan cara memohon nasihat kepadanya.





















Perkongsian dlm blog ini adalah bersumberkan dari pengalaman hidup sendiri dan ada juga yang di copy paste dari laman sesawang milik kekawan:) jadi utk copy paste dari blog saya boleh ,cuma masukkan link skali ye utk memudahkan proses rujukan inshaAllah. semoga ilmu yang dikongsi memberi manfaat utk kite smua inshaAllah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan