Jom Solat Jemaah

Khamis, April 19, 2012

Rezeki yang tidak disangka-sangka

Hujung bulan ni lobai merancang nak join aktiviti jamboori berbasikal di Melaka, kayuhan 40km. Bagi lobai ,nak sehat ni selain penjagaan pemakanan, kita kena pelbagaikan aktiviti beriadah macam gym, cardio, jogging, badminton, swimming, cycling dan mcm2 lagi.mula-mula garu kepala la juga macammana nak join kalau takde beskal kan? kat umah lobai motor kapcai ada la.
tapi Allah ni Maha Kaya, kawan lama lobai kat penang bermurah hati bagi pinjam basikal dia.Alhamdulillah..

 Louis garneau
Kita selalu susah hati tentang duit. sanggup balik kerja lewat malam, sabtu ahad pun kerja lagi untuk cari duit. tapi tak cukup-cukup  jugak.malahan bergaduh pula dengan orang rumah sebab takde quality time for family. anak-anak membesar tanpa kasih-sayang orang tua sebab asyik sibuk kumpul harta je. takutnya kita bila akaun bank susut RM1, walhal bakinya puluh ribu lagi.

Hati sebegini lah perlu dibersihkan. Nabi Allah ,Muhammad SAW adalah manusia paling agung dalam sejarah kehidupan manusia. tapi jika kita selidiki, Nabi saw jugalah orang yang paling zuhud, paling banyak beribadah kepada Allah sebagai tanda bersyukur sedangkan sudah dijanjikan syurga. Zuhud nya Nabi saw, walau ditawarkan bukit emas oleh Allah untuk memudahkan dakwahnya, namun dia jawab 'Ya Allah biarlah aku lapar sehari dan kenyang sehari. Bila lapar aku redha bila kenyang aku syukur. dan Nabi saw juga la orang yang tak pernah makan kenyang 3x sehari dalam seumur hidupnya.



Seekor ular buta yg dah tua, tak dapat cari makan dek keuzurannya, tapi Pemurahnya Allah, Allah hantar burung untuk bagi makanan kepada ular tua yang buta itu. Asbab kejadian ini, sekumpulan pencuri yang menyaksikan kejadian terus insaf dan beriman kepada Allah..Subhanallah.

Ikan paus, perlukan bertan-tan plankton untuk dijadikan makanan. tapi Maha Kaya Nya Allah , makanan ikan paus tu tetap cukup.



Usaha itu perlu untuk mendapat rezeki, tapi kena faham, tanpa usaha pun kita boleh dapat jika Allah berkehendak sebegitu.  inilah AKIDAH. bukan sebab usaha kita yang menjayakan bisnes, tapi Allah yang bagi kudrat. bukan kita yang boleh suapkan sesuap nasi ke mulut, tapi Allah yang bagi keizinan untuk tangan kita bergerak mengikut fungsinya. bukan kita yang hebat, tapi Allah yang Maha Hebat. Kita miskin, tapi Allah Kaya. Kita berkurang, tapi Allah tidak terjejas. Kita bertukar2 jawatan apabila pilihanraya, tapi kerajaan Allah Kekal selamanya.




Wallahualam.

Di bawah ini lobai share doa untuk diberi ketetapan iman. sama-sama kita amalkan inshaAllah.

Doa ditetapkan iman








Perkongsian dlm blog ini adalah bersumberkan dari pengalaman hidup sendiri dan ada juga yang di copy paste dari laman sesawang milik kekawan:) jadi utk copy paste dari blog saya boleh ,cuma masukkan link skali ye utk memudahkan proses rujukan inshaAllah. semoga ilmu yang dikongsi memberi manfaat utk kite smua inshaAllah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan