Jom Solat Jemaah

Khamis, April 05, 2012

Kupasan dari lobai tentang masalah PERCERAIAN!

Seorang rakan datang mengadu dan meminta bantuan kerana isterinya menuntut CERAI daripadanya. Bila ditanya kenapa, si suami menjawab dia tidak tahu apa punca sebab mereka tiada apa-apa masalah selama ni. Suami menjalankan tanggungjawab dan memberi nafkah zahir batin kepada isteri, tetapi isteri mendakwa tidak mendapat kasih-sayang dan perhatian secukupnya dari suami.

Jadi untuk membuat sedikit kajian, antara soalan yang ditanya oleh lobai ialah:-

1) Adakah isteri mempunyai hubungan dengan orang lelaki lain
Jawapan: Tidak

2) Nafkah bagi tak pada isteri?
J : Bagi lebih kurang RM100 bergantung kepada ekonomi bulan tu sebab gaji kecil.

3) Masa spend dengan isteri macamane?
J : Terpaksa kerja sabtu ahad overtime, untuk tambah ekonomi keluarga.

4) Balik kerja pukul berapa tiap-tiap hari?
J : Balik malam skit sebab rumah jauh.

5) Ada anak-anak?
J : Tiada

6) Berapa tahun kahwin?
J : 3 tahun

7) Isteri kerja? rumah siapa bayar? kereta?
J : Isteri kerja. rumah sewa suami bayar. kereta nama isteri dan isteri yang bayar.

8) Sudah berapa lama isteri minta cerai?
J : Dah hampir 3 minggu. sekarang isteri berada rumah ipar memandangkan keluarganya menggalakkan kami berpisah.

Selepas membuat kaji-selidik, lobai dapat mencari sedikit punca permasalahan.

1) Dari segi komitmen tak terlalu tinggi memandangkan belum ada rumah sendiri dan belum punye anak-anak. Suami isteri pun bekerja makan gaji dengan purata income mencecah RM3k atau lebih setiap bulan. Tetapi , adakah duit yang menjadi syarat untuk bahagia? Sebab, jika duit jadi syarat, sikit duit sikitlah bahagia, takde duit, takdelah bahagia..inilah formulanya, simple sahaja. Isteri kena fahamlah suami kurang ekonomi , jadi jangan duk push laki kita cari duit banyak sebab nanti kita gak merana sebab tak cukup perhatian ..Suami pula dari awal lagi janganlah didik isteri/anak2 hidup mewah.didiklah diorang hidup sederhana cukup sekadar yang ada.sebab bila kita takde duit nanti jangan salahkan diorang la jika kita ajar diorang mewah.


2) Quality time untuk family sangat penting kerana masa tu lah kita nak berbincang, nak menyelesaikan masalah-masalah yang timbul, nak tanya khabar pasangan masing-masing, nak dengar luahan hati, nak bergurau-senda, nak beramah-mesra dsb..jika waktu di tempat kerja lebih lama dari rumah, maka kahwinlah dengan ofis anda jangan kawin dengan pasangan, sebab anda lebih cintakan ofis dari pasangan sendiri..betui tak apa lobai cakap ni? betui kan:)

3) Anak-anak juga menambah seri dalam sesebuah rumahtangga. Jadi dari duk spend masa kat opis tu, baiklah spend masa kat rumah kan. (faham tak maksud lobai ni?:)) Rezeki akan bertambah nanti jangan duk risau, orang tua-tua cakap rezeki anak-anak. Kalau dah usaha tak dapat juga, usahalah lebih lagi..jumpa doktor, usaha rawatan, kaji pemakanan dan diet keluarga, dan jangan lupe yang paling penting doa lah tanpa henti dengan Pemberi nyawa iaitu Allah SWT..ada buat tak smua ni? so jom kita baiki.

4) Jika balik pun lewat malam, bila masa pi solat jemaah kat masjid? sedangkan seorang pemimpin (suami) afdhal solat jemaah masjid. ini punca rezeki dan keberkatan sebenar. di masjid pula sumber segala ilmu agama, dan bila suami balik rumah share pula dengan isteri, barulah rumahtangga bahagia..Isteri pula mendidik anak-anak menjadi anak soleh. Maka senang tugas suami, keluar urmah untuk pi kerja pun hati tenang sebab meninggalkan rumah dalam keadaan stabil dan selamat. Kalau isteri takde agama, runtuh rumahtangga..keluar kerja pun pakai cantik-cantik sehingga menarik perhatian lelaki lain dan menimbulkan kecemburuan kecurigaan suami, pada orang luar pula aib suami dijaja tak dijaga, inginkan kehidupan senag-lenang terutama bila tengok jiran tetangga sofa mahal, kereta mewah, rumah cantik, rajin pi melancong..Jika terdidik dengan agama, isteri dengan sendiri redha dengan susah senang suami..jika suami bagi onkos lebih sikit masak sedap sikit jika suami takde duit pakat2 puasa, tak pun isteri yang bantu support kewangan suami..

5) Jangan taksub dengan pandangan masyarakat sebab umat Islam akhir zaman ni bagaikan buih di lautan. Orang blum kawin ditanya bila nak kawin, org da kawin ditanya suami kaya tak, bila ada anak ditanya bila nak anak ke 2 pulak, bila anak besar ditanya bila nak dapat menantu, bila dapat menantu ditanya bila nak dapat cucu..soalan masyarakat ni takkan pernah habis. masalahnya soalan-soalan tu bukan berniat baik tetapi lebih kepada nak buat penilaian pada pasangan suami-isteri tersebut. Jadi jangan duk ambil kata-kata orang tu sehingga menjadi punca pergaduhan kita laki bini. Nak berjaya, pandang ke belakang, tiru kehidupan Rasulullah dan para sahabat iaitu semasa zaman kegemilangan Islam. Mereka hidup penuh zuhud, masa pula banyak dikorbankan untuk membela agama Allah, tapi kerukunan rumahtangga masih tip top. Tak macam orag kita sekarang, 15 MINIT 1 PASANGAN ISLAM BERCERAI (menurut kajian JAKIM statistik perceraian rumahtangga tahun 2009 dan pada tahun 2011/12 ni dijangka peningkatan makin tinggi) ...Astaghfirullaahalazim...1 angka yang membimbangkan!

6) Terus menyayangi mak-ayah dan adik-beradik kita mcam selalu, tapi jangan membenarkan orang luar masuk campur urusan rumahtangga kita..cuba minimize kan mengadu masalah pada keluarga terutama para isteri-isteri ni yang suke benor citer aib suami kat mak bapak atau adik-beradik. Once keluarga kita mula rasa curiga/tak suka pasangan kita, maka bila bergaduh akan jadi lebih teruk bukan menyelesaikan masalah. kebanyakan mak ayah akan menggalakkan pasangan bercerai kononnya kerana sayangkan anak mereka. tapi tak difikirnya sampai bila sangat kasih-sayang mak bapak tu boleh melindungi anak-anak..syurga isteri dengan redha suami.





7) Setiap permasalahan, rujuklah kepada Qur'an dan sunnah sebagai guideline. Selain minta doa, rajin-rajinlah beribadah kepada Allah, solat jemaah, solat-solat sunat, bersedekah, berdakwah, bawa anak bini mengunjungi rumah Allah selalu, taalim-ta'lum, banyakkan membaca kitab-kitab dan bahan bacaan agama. dan bertawakkallah kepada Allah.

Selain rajin berzikir dan berselawat, antara doa yang boleh lobai rekemen kan ialah:-

1) Doa kerukunan rumahtangga:-


2)Doa mendapat zuriat yang soleh-solehah:-
  



     “Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.” (Surah Ibrahim: 40)




Perkongsian dlm blog ini adalah bersumberkan dari pengalaman hidup sendiri dan ada juga yang di copy paste dari laman sesawang milik kekawan:) jadi utk copy paste dari blog saya boleh ,cuma masukkan link skali ye utk memudahkan proses rujukan inshaAllah. semoga ilmu yang dikongsi memberi manfaat utk kite smua inshaAllah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan