Jom Solat Jemaah

Khamis, April 05, 2012

Meminta dari Allah hanya untuk kesenangan dunia atau tanda kehambaan kepadaNya?

 
 
Bismillaahirrahmaanirrahim...

Kita buat solat hajat apabila berhajatkan sesuatu OR buat solat-solat sunat (tahajjud,hajat,taubat,dhuha,tasbih dll) secara istiqamah tanda syukur&kehambaan kita kepada Allah,, mana satu yang lebih patut sebenarnya?
contohnya apabila kita menginginkan kehidupan yang senang, kenaikan pangkat, rezeki yang mencurah-curah,perniagaan yg maju,atau bonus yg banyak,, so kit...a buat solat sunat hajat khusus untuk kesenangan dan kemewahan dunia je..

kita fikir cara fikir kita dah betul, tapi cara fikir kita sama ke dengan cara fikir Nabi saw?
niat kita macam betul dan baik. baguz nye buat solat sunat. tapi kalau kita buat semata-mata berhajat untuk kepentingan dunia, kemewahan dunia, kesenangan hidup, boleh ke macam tu..?:)

Jom merenung sejenak:

Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Sungguh hairan ajaib bagi seorang yang percaya kepada tempat yang kekal abadi kemudian ia masih sibuk dengan tempat tipuan dan sementara."
Muhammad bin Almunkadir dari Jabir r.a. berkata: "Saya hadir dimajlis Nabi Muhammad s.a.w. tiba-tiba datang kepada Nabi Muhammad s.a.w. seorang yang bagus muka dan rambutnya, berpakaian putih, lalu berkata: "Assalamu alaikum, ya Rasulullah." Dijawab Nabi Muhammad s.a.w. "Wa alaikum salam warahmatullah." Lalu ditanya: "Ya Rasulullah, apakah dunia ini?" Jawab Nabi Muhammad s.a.w. "Bagaikan impian orang tidur, sedang penduduknya bakal dibalas dan disiksa." Lalu ia bertanya: "Dan apakah akhirat?" Jawab Nabi Muhammad s.a.w. "Kekal, sebahagian disyurga dan sebahagian dineraka." Lalu ditanya: "Apakah syurga itu?" Jawab Nabi Muhammad s.a.w. "Gantinya dunia, bagi orang yang sanggup meninggalkannya mendapat kesenangannya untuk selamanya." Lalu ditanya: "Dan apakah Jahannam itu?" Jawab Nabi Muhammad s.a.w. "Gantinya dunia bagi yang cinta kepadanya, tidak akan pisah lepas dari Jahannam untuk selamanya." Lalu ditanya: "Maka siapakah yang sebaik-baik ummat ini?" Jawab Nabi Muhammad s.a.w. "Yang berbuat taat ketika didunia." Lalu ditanya: "Bagaimana didalamnya?" Jawab Nabi Muhammad s.a.w. "Bersungguh seperti orang yang mengejar gafilah." Lalu ditanya: "Berapa lama tinggal didalam dunia?" Jawab Nabi Muhammad s.a.w. "Seperti lamanya orang yang tertinggal dari gafilah-gafilah." Lalu ditanya: "Berapa lamakah antara dunia dan akhirat?" Jawab Nabi Muhammad s.a.w. "Sekelip mata" Maka pergilah orang itu dan tidak kelihatan, maka Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Itu Jibril datang untuk menzuhudkan kamu didunia dan menggemarkan kamu diakhirat."

sumber:http://tanbihul_ghafilin.tripod.com/mengabaikandunia.htm

Perkongsian dlm blog ini adalah bersumberkan dari pengalaman hidup sendiri dan ada juga yang di copy paste dari laman sesawang milik kekawan:) jadi utk copy paste dari blog saya boleh ,cuma masukkan link skali ye utk memudahkan proses rujukan inshaAllah. semoga ilmu yang dikongsi memberi manfaat utk kite smua inshaAllah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan