Jom Solat Jemaah

Rabu, November 14, 2012

medical check-up

Lobai buat medical check-up sehari dua ni..Maklumlah umur dah makin lanjut ni maknanya dah lama kita guna badan kita..Kereta pun pi cek pi servis selalu apa lagi tubuh kita, kena selalu buat check-up juga..Mencegah sebelum terkena la kata kan:)

Jadi lobai diberi info oleh doktor bahawa kolesterol ni ada dalam pembuluh darah..ia bukan lemak yang senang dibuang .Kolesterol ni keras macam simen tu..Orang gemuk tak semestinya kolesterol tinggi dan jangan fikir orang kurus kolesterol rendah. Jadi semua orang kena berjaga-jaga tentang kolesterol.

Jadi selepas ambil darah untuk cek kolesterol dan juga buat urine test, lobai pun interview la encik doktor. Apa sebenarnya makanan yang tinggi kolesterol?

Jawapan dari Doktor:
1) ORGAN DALAMAN-elok jangan makan langsung (cth: hati, limpa, pedal, paru-paru dll).
2) SANTAN - cuba kurangkan
3) SEAFOOD juga kurangkan (cth :udang, ketam, sotong, kerang dll) *tapi IKAN sangat elok dimakan
4) KUNING TELUR - kurangkan (paling banyak pun seminggu sekali je)
5) DAGING LEMBU/KAMBING -elok dikurangkan juga
6) MINYAK -kurangkan juga



Makanan yang elok dimakan pula antara yang doktor list kan ialah:-
1)IKAN
2)AYAM
3)SOYA BEAN
4)OAT

Perkongsian dlm blog ini adalah bersumberkan dari pengalaman hidup sendiri dan ada juga yang di copy paste dari laman sesawang milik kekawan:) jadi utk copy paste dari blog saya boleh ,cuma masukkan link skali ye utk memudahkan proses rujukan inshaAllah. semoga ilmu yang dikongsi memberi manfaat utk kite smua inshaAllah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan