Jom Solat Jemaah

Rabu, November 14, 2012

BAGAIMANA MENGHILANGKAN WAS-WAS



Untuk menghilangkan was-was ini kita perlu tahu puncanya. Puncanya adalah ketika kita melakukan sesuatu perkara,
1. kita tidak sedar sedang melakukan (berada dalam minda bawah sedar)
2. kita ingin ia benar-benar sempurna di atas kemampuan kita.
3. kita kurang yakin dengan Allah.
************

Untuk menghilangkan was-was, selain daripada selalu membaca surah An-Nas, kita harus melatih diri sentiasa berkomunikasi dengan Allah. Harus cakapkan pada Allah dalam penuh kesedaran apa yang kita sedang lakukan.
Dalam keadaan sedar, kita pasti ingat setiap apa yang kita lakukan.
Sebagai contoh, saudara selalu was-was samada rumah atau kereta sudah dikunci atau belum? Ketika mengunci rumah atau kereta, pastikan dilakukan dalam sedar dan katakan pada Allah,
“ya Allah aku sedang kunci rumah aku ni ya Allah. Aku sedang kunci kereta aku ni ya Allah. Aku tekan kunci ni ya Allah. Mohon ya Allah agar rumah dan kereta aku ini diberikan kebaikan di sisiMu ya Allah”.


Jika was-was dengan wudhuk, katakan pada Allah,
“ya Allah sedang basuh muka ni ya Allah. Sedang ratakan air seluruh muka aku ni ya Allah. Mohon ya Allah agar muka ini tidak dibakar dengan api neraka ya Allah.” Lakukan untuk semua anggota wudhuk.
Juga di dalam solat. Namun katakan pada Allah dalam hati. “ya Allah mohon untuk takbir ya Allah.” Lalu bertakbirlah. “ya Allah mohon untuk rukuk ya Allah.” lalu rukuklah.
Berlatihlah untuk yakin pada Allah ketika kita memohon pada Allah, Allah yang memberikan kita ilham ini akan membuatkan kita akan laksanakan dengan sempurna yang kita mampu. Pasti.
Dengan latihan ini, inshaAllah was-was ini akan hilang dan terus hilang sepenuhnya.
Selalulah mohon pada Allah tunjukkan cara bagaimana was-was ini boleh dibuangkan. InshaAllah akan ditunjukkan oleh Allah sesuai dengan diri kita masing-masing.
sumber;

Jiwa Positif Hidup BerTuhan (JPHBT)

Menyedari KeTuhanan Allah SWT dan Kehambaan Diri Di dalam Setiap Detik Kehidupan







Perkongsian dlm blog ini adalah bersumberkan dari pengalaman hidup sendiri dan ada juga yang di copy paste dari laman sesawang milik kekawan:) jadi utk copy paste dari blog saya boleh ,cuma masukkan link skali ye utk memudahkan proses rujukan inshaAllah. semoga ilmu yang dikongsi memberi manfaat utk kite smua inshaAllah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan